GESTALT TEORİSİ ÖZET

   



 Parçalarının toplamından fazlasını ifade eden organize bütün olarak tanımlayabiliriz.

   Bütün pek çok ögeden oluşur bununla beraber bu ögelerin her biri bütünü yansıtmaz.


 Algı: Dış dünyaya ilişkin bütün bilgileri duyum ve algı yoluyla elde ederiz.

   Algı bir şeye dikkatle yönelerek o şeyin bilincine varma durumudur. Duyular algısız olmazsa yetersiz kalır.


 Gestalt Algı Teorisi: ''Bütüncül bir ilke.'' Gestalt teorisi temelinde bir psikoloji teorisi gibi görünse de, görsel algılamanın nasıl gerçekleştiğini, bu gerçekleşme sürecinde nelerin etkili olduğunu, içerden ve dışardan bu süreç nasıl etkiledikleri açıklanmaya odaklanmıştır.


   Görsel Algının Temel Birimi = Form Teorisi
   Bu teori ilk kez Temel Tasarım dersinin kurumsal alt yapısını oluşturmak üzere tasarım alanına uygulanmıştır.



   Gestalt teorisi, bellek öğrenme, hatırlama, problem çözme ve algılama konularına yer verir.

  '' Bütün parçalardan oluşur ancak parçalar tek tek bütünü yansıtamazlar. Tersine bu parçalar bütünün özelliğine göre belirlenirler''



   Endüstri Ürünleri: Tasarımda Gestalt Teorisi

   * İhtiyaçlar ve üretim teknolojileri doğrultusunda geliştirerek endüstriyel olarak yeni ürünler tasarlanır.



   Yapılan tasarımlar kaç boyutlu olursa olsun hedef kitle tarafından doğru okunması önemli !,

   Max Wertheimer, gördüğümüz nesnelerle ilgili dört önemli gereklilik saptamıştır:



   Yakınlık: Birbirine yakın elemanların bütün olarak algılanmasıdır.

   Benzerlik: Belli yönden benzer olan elemanların bütün olarak algılanmasıdır.

   Süreklilik: Simetrik objelerle bütün algılatmadır.
   Kapalılık: Bireylerin görsel dünyada algıladıkları uyaranlarda var olan boşlukları doldurarak örgütleyip bu yolla kopuk parçaları görmeden bütün bir nesneyi algılatmadır.



  *Figür- Fan İlişkisi:

  Genelde bu konun ürünün yüzeyinde bulunan ve tasarımcı tarafından yüzeyden farklılaştırarak ya da algısal olarak öne çıkartmak amacıyla yerleştirilen ögenin belirginleştirilmesi için kullanılır.



  *Devamlılık:

    İnsan algısı uzanan bir şekli, algısında bitiş noktasından devam etme eğilimindedir.

    Endüstriyel tasarımda bu durum ürünün genel hatlarına uygulanabileceği gibi bir ögesine de uygulanabilir.
  
   En önemlisi tasarım ürünü ile verdiği mesajın doğru algılanmasıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TASARIM FELSEFESİ

"SAĞLAMLILIK" MIMARLIĞIN ÖYKÜSÜ